Tagi kanoniczne to potężne narzędzie służące do rozwiązywania problemów z powieloną treścią (duplicate content) w obrębie witryny.
- Tag kanoniczny (
rel="canonical"
): To fragment kodu HTML umieszczany w sekcji<head>
strony, który wskazuje wyszukiwarkom, która wersja danego adresu URL jest tą „główną” lub „preferowaną” do indeksowania. Problem zduplikowanej treści pojawia się, gdy ta sama lub bardzo podobna zawartość jest dostępna pod wieloma różnymi adresami URL (np. przez parametry sortowania, wersje do druku, czy dostępność strony przezhttp
ihttps
).
Przykład użycia: Jeśli strona z produktem jest dostępna pod adresami:
https://sklep.pl/buty/adidas-superstar
https://sklep.pl/produkty?kategoria=buty&model=adidas-superstar
Tag kanoniczny na obu tych stronach powinien wskazywać na jeden, preferowany adres: <link rel="canonical" href="https://sklep.pl/buty/adidas-superstar" />
Znaczenie dla SEO: Użycie tagów kanonicznych pozwala skonsolidować „moc SEO” z wielu zduplikowanych wersji strony na jednym, kanonicznym adresie. Zapobiega to rozpraszaniu autorytetu i chroni przed potencjalnymi problemami z oceną jakości treści przez Google, co jest kluczowe dla osiągania wysokich pozycji.